Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, May 8, 2012

PENGALAMAN BERPISAH




Mesti semua orang ada pengalaman berpisah dengan insan tersayang, dengan binatang peliharaan tersayang, dengan kawan-kawan atau dgn kekasih ke, tunang ke macam -macam perihal berpisah ni...

Tapi yang membezakan berpisah yang mengundang kesedihan atau tidak..kerana ada juga perpisahan yang membawa kebahagiaan.

Saya juga mengalami perpisahan..aduh sekejap daku sekejap aku nampak sangat penulis ni ada krisis identitikan??? ha..ha tak pe itu diakui tapi bukan krisis jantina ( oppss maaf jika ini agak sensitif. tiada sebarang maksud disitu...

Perpisahan yang saya pernah alami adalah kenangan yang paling sendu dalam memori ini..sekadar perkongsian tiada niat nak mintak simpati..

Dari kecik saya dijaga oleh nenek saya yang membesarkan saya dari sebesar tapak kaki, bukan mak bapak tak nak jaga tuntutan kerja, maklumlah kena cari rezeki.jadi saya diserahkan kepada nenek saya. Nenek ni bila jaga cucu memang mengalahkan kasih sayang terhadap anak sendiri, betapa bertuah saya kasih sayang yang diberikan memang top..tak pernah saya rasa kurang walau pun hidup saya serba dalam kekurangan..ingat lagi rumah tak ada peti ais jadi bila makan coklat lepas makan coklat tu bungkus dalam plastik dan masukkan dalam baldi yg berisi air, airkan makin lama makin sejuk..keras coklat tuh. Tak percaya cuba buat.

Tuh belum bab saya pergi menoreh getah..buat getah keping wah dulu memang terror ah..tutup mata jer..jgn ingat saya menoreh saya tak pergi sekolah..hari cuti jelah pergi..hari sekolah pergi sekolah..pagi-pagi buta nak pergi sekolah nenek bawa lampu suluh hantar ke jalan raya besar sebab nak naik bas sekolah maklumler rumah kitaorng ni pendalam sikit..lupa saya hidup dengan nenek sahaja lepas kepergian datuk.

Tu belum bab saya bercucuk tanam disawah bendang..best ohh semai padi..lepas semai padi bila masa menuai siap pakai topi besar..panas pun best..pengalaman tu..

Bila musim banjir lagilah siap buat rakit buloh..pukat ikan..hah terror tak>> mana nak jumpa benda cam gini tu belum tunjuk skills lompat dlaam sungai lagi..silap-2 masuk sukan sea dapat GOLD..berangan..

Bila raya baju raya wah design kemain penuh ropol-2 dulu cantik gila..sekarang kalau pakai bagaimana ekk.. dulu kat kg tak pernah jumpa KFC, MCdonals semua fastfood ler...menu harian kita orang ikan kukus dan sambal itu pun dah cukup meleleh air liur..nak sayur ambil belakang rumah jer ulam-2 macam-macam segar lagi..

Banyak yang manis dan indah antara saya dan nenek..ingat semua tu senyum jer..tapi detik indah itu pantas berlalu bila nenek saya ditimpa musibah angin ahmar..separuh badannya tidak berfungi..luluh hati ini..nenek yang dulu menjaga pakai saya terbaring dalam linangan air mata..hari pertama dihospital saya menemani nenek sambil picit kaki tangan sambil baca ayatul- qursi mintak dia pulih.

Bulan pertama saya menjaga nenek..bila saya pergi sekolah nenek saudara menjaga nenek..bila balik dari sekolah saya menguruskan nenek..selalu saya dirikan nenek bagi dia pegang tingkap dan suruh dia kuatkan kaki..alhamdullillah nenek kuat semangat walau belum pulih tapi ada perkembangan..nak pergi rumah jiran pun aku papah nenek paksa dia kuatkan kaki..jangan mimpi nak manja-manja bukan saya kejam tapi nak tolong nenek..

Masa berlalu laju. akhirnya anak-anak nenek buat keputusan untuk jaga nenek bergilir-gilir, aku termengu sendiri sambil genggam tangan nenek..sampai hati aku dari kecik hidup dengan nenek tetiba nak dipisahkan..saya boleh jaga nenek..saya tak kisah susah macam mana pun..tapi suara saya mana didengari..

Hari perpisahan tiba..tika saat nenek diangkat masuk ke kereta pak cik saya, ada linangan airmata dari nenek.. begitu juga saya..mak dan ayah hanya memandang saya..tak seorang pun faham perasaan saya tika itu..betapa hati ini bagai tersayat pilu..saya tidak merelakan perpisahan itu walau saya tahu itu untuk kebaikan saya dan nenek.

Saya memandang pondok buruk yang kami diami bersama..airmata ini laju mengalir..banyak kenangan disitu.kini akan terbiar sepi.....perlahan kereta yang dinaiki nenek meninggalkan saya yang kian teresak ingin saya kejar tapi pantas saya dipeluk..betapa saya merasai apa itu erti perpisahan..penuh kesakitan...

Itu kisah saya memang permulaan parah tapi tiap yang terjadi ada zat yang diberikan Allah..


No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel