Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Thursday, May 17, 2012

Bolehkah Merenjis Beras Pada Pengantin?





Bila nak cuti sekolah maka ada lah beberapa surat saman yang saya dapat..ironi bahasa ini digunakan oleh ayah saya..Mula-mula saya tak faham bila saya fikir oh patutlah kad kahwin dah bertukar kepada kad saman..keh..keh..ada-ada jer.

Apa pun mungkin ada yang dah tahu dan saya yang masih tak tahu baru tetiba terfikir bila majlis sanding mesti ada renjis-renjiskan...orang cakap dah satu kemestian..tak ada upacara tu macam tak lengkap.

Tapi mari kita renung sejenak boleh ke upacara renjis-renjis ini keatas pasangan melayu lebih tepat orang islam.



Firman Allah s.w.t;
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum ia termasuk dalam golongan mereka

Budaya hindu mengamalkan tepung tawar dan upacara merenjis beras bertujuan untuk memohon keselamatan pada pasangan daripada nasib buruk serta anasir jahat.
Tapi di zaman ini budaya ini seperti adat bagi kalangan orang melayu.

Namun begitu harus kita saling mengingati andai kita melakukan upacara ini untuk memohon perlindungan adalah haram, melainkan hanya untuk menyerikan majlis sahaja tanpa sebarang niat.

Namun ada jua larangan dalam sesetengah pihak tentang budaya ini yang menyerupai hindu, namun islam itu adil kerana itu tidak menghalang sesuatu adat/budaya selagi tidak melanggar hukum yang telah ditetapkan.



Sama-sama lah kita renungkan..yang baik dari DIA yang buruk adalah saya..



No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel