Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Thursday, May 10, 2012

Jangan Mudah Menilai Seseorang




Mengapa bila kita lihat seseorang mesti kita akan mengeluarkan kesimpulan pada orang itu? Kadang-kadang kita tak kenal pun orang tu tapi dengan mudah kita dapat X-ray segala tingkah laku.

Itu sifat kitakan? hakikat yang dah terang walau tak payah nak suluh. Saya sendiri pun begitu.

Tapi saya cukup tak suka dengan pandangan bila melihat pemakaian atau perlakuan seseorang kita terus memberikan cop didahi mereka begitu, mereka begini.

Mengapa bila kita melihat orang berpakaian agak menjolok mata, kita terus menuduh perangai mesti teruk, sedangkah kita tak tahu pun sifat orang itu.

Memang mata memainkan peranan tapi tak salah jika kita berprangsangka baik..mungkin yang menjolok mata lebih banyak amal ibadatnya dari kita, mungkin lebih banyak sedekah jariahnya dari kita.

Jangan salah tafsirkan saya, bukan saya menyokong orang yang mendedahkan aurat tapi saya memberikan pandangan tentang tanggapan segelitir orang-orang disekeliling saya yang mudah menjatuhkan hukum.

Usah dipertikaikan bertudung kerana Wanita Islam itu WAJIB menutup aurat tiada istilah belum bersedia atau segalanya..Tiada istilah pengucapan yang selalu kita dengar kadang-kadang orang bertudung lebih teruk perangai dari orang yang tidak bertudung..ayat ini tidak boleh diguna pakai..maaf jika penulisan saya kasar sedikit..tapi fahami maksud saya..Aurat Itu Adalah HAK ALLAH siapa kita untuk menidakkan HAK ALLAH?....tapi siapa saya untuk membentangkan hujah segala bagai kerana ilmu saya pun belum cukup kuat malah masih lagi cuba untuk mencari ilmu.

Pantas saya teringat kisah dizaman Nabi S.A.W bila seorang pelacur dimasukkan ke syurga kerana memberikan anjing Minuman
Hadith:
''Ketika seekor anjing berpusing mengelilingi sebuah perigi dan hampir mati kerana dahaga, seorang pelacur daripada suku Bani Israil melihatnya. Lalu dia menanggalkan kasutnya dan memberi anjing tersebut minum dengannya. Maka Allah mengampunkan dia kerana perbuatannya itu. "
[Shahih al-Bukhari – no:3467]


 
Kadang-kadang kawan sekeliling saya juga pernah memberikan pandangan negatif bila melihat teman-teman dan bila saya cuba untuk membela saya pula dihentam, itulah mentaliti yang perlu dihadapi, jangan mudah menilai perilaku dengan sekadar melihat kerana pepatah " tak kenal maka tak cinta ". Jika kita merasakan seseorang itu tidak baik dimata kita, pernahkah kita muhasah diri kita sendiri adakah kita juga baik dimata mereka, cukupkah kita hanya baik dengan bertudung? seharusnya kita juga harus menjaga percakapan, perbuatan, tapi kita manusia tak akan sempurna begitu juga orang yang kita anggapkan.

Orang yang tidak menutup aurat itu antara dia dan ALLAH,berdosa itu memang berdosa tapi ALLAH lebih tahu, tapi kita? juga membuat dosa..dan bagaimana dengan dosa kita sedangkan orang lain beroleh pahala dari kita dan dosa kita sesama manusia tidak akan terhapus...bila dicongak banyak dosa saya jua sesama manusia.

Bila renung kembali banyak sebenarnya yang kurang dalam diri dan banyak yang perlu didalami, tapi kealpaan selalu hadir.

Alangkah indahnya jika kita jua menjaga hati dan perasaan kita kerana disitunya bermula segala sebelum sampai ke akal.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri..........

2 comments:

  1. buat baik aje.. ikut aje perintah Allah.. sentiasa berperasangka baik.. dan sentiasa berusaha mencari ilmu .. maka kita akan lebih buka mata dan celik ilmu.. =)

    ReplyDelete
  2. @Kella..betual dan setuju dgn pendapat anda

    ReplyDelete

TQ..TQ Atas kata-kata comel