Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Friday, May 11, 2012

Nukilan Buat IBU





Buat seorang wanita yang bernama ASMAH BINTI YUSOFF

IBU...
Raut wajahmu kutatap, garis harus menhiasi wajahmu, ku cari matamu untuk keselami, betapa redupnya mata memandangku, penuh kasih penuh cinta kau kucup dahiku, sejuknya mengalir hingga ke hati ini.
Senyummu terukir terserlah cantikmu penuh suci, kau usup ubun-ubunku , jiwaku bergelora terasa perasaan yang ajaib, terasa syahdu disitu.

IBU..
Tika aku kau kandungkan..tika denyutanmu dan denyutan ku bersatu..betapa hebat kesusahan yang dikau tempuhi, tidak terucap oleh ku, betapa dikau dikurniakan kudrat untuk menampungku selama sembilan bulan dirahimmu. Aku dapat gambarkan betapa gembira dikau bila saat pertama aku mengerakkan kaki dan tangan ku di rahimmu, mesti ada air mata yang tertumpah bila kau merasai gerakan-gerakan ku, seharusnya dikau menjadi insan yang paling bahagia saat itu, dan aku yang masih menumpang dirahimmu kau limpahkan dengan belaian-belaian merdu suaramu..aku pasti walau aku tidak pernah mengingati itu semua. Bahagianya dikau meniti hari ditemani aku.

Bila aku sudah ingin merasai kasihnya ibu, bila telah tertulis untuk ku keluar dari rahimmu, YA ALLAH azabnya kesakitan yang kau tanggung..nyawamu dipertaruhkan buatku..YA ALLAH besarnya pengorbanan ibu..
Tangisanku yang hadir ibarat magis yang menyembuhkan sakitmu, luluhnya airmata mu tika memeluk dan menatap wajahku buat kali pertama, kau kucup kedua pipiku sambil dengan deraian airmata..betapa akulah nyawamu. Saat aku mengenali bau dunia susumu adalah azimat pertama yang memasuki salur kerongkongku..betapa hilangnya tiap lapar dan dahaga bila tiap titisan susumu mengalir di perutku.

Itu dulu saat yang paling terindah dan teristimewa dalam hidupmu. Saat yang tidak akan kembali..

Ibu ada ketika hatimu kuguris, ada saat perasaanmu ku lukai, memang pernah ku terkasar denganmu. Maka maafilah aku, sungguh kau ibu yang teramat aku sayangi, walau tanpa pengucapan tapi benar kau kusayangi.

YA ALLAH
Doaku selalu agar aku diberi kesempatan untuk menjagamu ibuku diusia senjanya, diizinkan untuk aku membelaimu sebagaimu dikau membelaiku penuh kasih dan sayang walau mungkin nanti tidak akan sama dengan kasihmu namun aku benar berharap agar aku mampu menajdi anak yang diredhaimu..
YA ALLAH,
Kau berikan kelapangan buat ku agar aku dapat selalu mencium dan memeluk ibuku sebelum aku hilang hak itu..tidak mampu aku gambarkan..
YA ALLAH..
Hiasi senyuman diwajah ibu untuk selamanya kerana itu mukjizat yang terbesar dalam hidupku, dan moga aku tidak menjadi anak yang menyakiti hatinya..tidak tertanggung dosaku jika setitik airmata ibu hadir kerana ku YA ALLAH..
YA ALLAH,
Tika ada kesempatan ini, berikanlah aku kudrat untuk melunaskan tanggungjawabku sebagai seorang anak, wlaau mungkin tidak sehebat mana, walau mungkin tidak sesempurna mana tapi aku tetap kan berusaha menjadi anak yang baik walau bukan yang terbaik.
YA ALLAH,
Dia ibu ku didunia ini, dan aku membawa namanya tika saat ku tiba, maka janganlah kau putuskan kasihku dari ibu ini..Ku pohon dariMU YA ALLAH temukan daku kembali dengan ibu ku disyurgaMU kelak, jadikan dia ibuku yang abadi di taman Firdaus MU..AMINNN


No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel