Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Friday, April 20, 2012

MENCARI SILAP ATAU MEMBUAT SILAP

ZR

         

As salam,

Salam jumaat yg penuh indah dan penuh dengan keberkatan untuk penghulu segala hari.

Di hari yg damai dan redup tak salah andai kita berfikir sambil menilai sudut posifi dan negatif yg ada pada diri kita. Banyak yg terkurang atau ada yg terlebih dalam perjalanan hidup seharian kita.

Kita senang mencari silap orang disekitar kita tanpa kita sedari membuat silap dengan hanya melihat telah memberikan jawapan untuk penilaian kita, mencari salah memamg mudah tapi untuk mencari kebaikan walau sebesar zarah pun kita menjadi buta.

Orang kata bila tak suka yg elok pun nampak tak sempurna, bagilah lah gula berkilo2 tapi tetap pahit dan terasa terlebih garam..

Mencari musuh memang senang tapi hakikat musuh itu lebih jujur dlm memberikan reaksi atas sikap kita berbanding teman yg banyak berselindung dengan ayat ingin menjaga hati kita, hingga yang terkurang makin hilang terus.

Kita manusia memang susah mencari silap sendiri kerana itu kita sering membuat silap, ada yg sedar tapi lebih banyak yg diluar sedar.

Pendek kata kita memang tak mampu untuk mengiktiraf diri mahir dalam penilaian kerana bila kita melihat buruk seseorang seperti itulah orang lain memandang kita, jika kita lapang kan hati melihat seribu keindahan tidak mustahil sejuta kali kita dilihat cantik..Tak payah suntik vitamin C, tak perlu botox cantik itu akan hadir sendiri.

Maka lebih baik agar kita tidak terus mencari silap yg didepan mata tapi carilah silap itu yg berada pada zahir sendiri, memang susah namun tidak akan sulit jika kita mencari dengan penuh sabar, akan bertemu titik tersebut.

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel