Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, August 16, 2011

PUASA DULU DULU

ZR

Sudah pertengahan Ramadahan. Suasana seronok makin terasa. Penat tak usah cakap lah dah menjadi menu harian, nak tak nak kena telan.

Tapi bila melaluai puasa diusia ini teringat puasa waktu stay kat kampung. Best sangat suasana lain memang amat berbeza.

Memasak tak payah banyak lauk cukup je untuk 4 orang punya perut, tapi nanti kiri kanan jiran hulur.
Huh dah macam masak untuk bagi makan 6 orang. Macam-macam maka penuh le meja yang tak seberapa besar .

Sessi balas membalas memang best waktu tu selalu jer tertanya -tanya apa akan dapat sebagai balasan. macam tak ikhlaskan? tapi dah otak budak itu jelah. Tapi itu dah jadi macam satu budaya dan pergaulan dengan jiran-jiran pun amat mesra tanpa batasan agama dan kaum.

Sebelum berbuka nak air tu nak warna tu hah..bila dah lepas buka dah terlentang tak daya dah nak makan. Ikut nafsu mata memang lerrrr.

Best banyak yang manis, tapi sekarang jiran-jiran kat bandar ni tahu jelah. Kita pergi kerja jiran dah tak ada. Kita balik jiran belum balik tau-tau dah nak balik kampung raya. Tak merasa suasana best cam kat kampung.

Budak -budak zaman sekarang memang rugi banyak yang mereka terlepas nak salahkan teknologi pun tak boleh sebab memang kita memerlukan teknologi dalam hidup baru kita kan sentiasa maju. Tapi berguna kah teknologi andai adat, budaya dan agama dipinggirkan dan dilupuskan?



No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel