Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Thursday, July 26, 2012

Hadis Berkait Adab Berpuasa






Pejam celik dah nak seminggu berpuasa, kejap je masa berlalu, kalau dulu excited tanda kalendar sebeb nak tunggu raya, sekarang pun masih excited cuma tak sampai 100% lah.

Hari ini saya cuma ingin berkongsi sedikit ilmu tentang adab puasa walau saya tahu ramai yang sememangnya tahu, tapi tak salah andai kita saling ingat dan mengingati untuk orang sekeliling apatah lagi untuk diri sendiri..Semoga kita beroleh ilmu untuk segala kebaikan.

Terdapat beberapa adab Berpuasa yang terkandung didalam beberapa Hadis utnuk peringatan dan renungan kita bersama:-

1~ (Diriwayatkan daripada Anas r.a, ia berkata : Rasullah SAW berbuka dengan beberapa Ruthab ( Kurma Basah)  sebelum solat, jika tidak ada dengan kurma kering, kalau tidak ada maka teguk beberapa air. ( riwayat Abu daud dan Al-Hakim)

2~ (Diriwayatkan daripada Al-Miqdam bin Ma'di Yaqrib, daripada Nabi SAW bersabda: Hendaklah kamu semua makan sahur, kerana sahur adalah makanan yang penuh berkah. (riwayat An-Nasa'i)

3~ (Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a : Adalah Rasullah SAW menggallakna qiamullail ( solat malam di bulan ramadhan tanpa memerintahkan. Ahli tafsir memberi erti qiamullail juga solat terawih.

4~ (Diriwayatkan daripada Aisyah r.a, ia berkata: Rasullallah SAW bersungguh-sungguh solat malam pada 10 hari terakhir (ramadan) tidak seperti kesungguhannya dalam bulan selainnya.( riwayat muslim)

5~ (Diriwayatkan daripada Ibnu Umar .a, ia berkata. Dinampakkan dalam mimpi seorang lelaki bahawa Lailatulqadar pada malam ke 27, maka Rasullallah SAW bersabda. " Saya pun bermimpi seperti mimpimu (dinampakkan pada 10 malam terakhir, maka carilah ia pada malam-malam ganjil". (riwayat muslim)

2 comments:

TQ..TQ Atas kata-kata comel