Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Friday, July 29, 2011

HARI-HARI DALAM ISLAM

ZR
Sahabat-Sahabat  Nabi S.A.W telah bertanya akan hari-hari yang tujuh sabda Nabi :


Jumaat
Baik untuk mengadakan pernikahan dan perhubungan



Sabtu
Hari tipu daya, kerana hari sabtu orang -orang Kafir telah mengadakan tipu daya pada perjanjian Darrun Nadwah.



Ahad
Hari ahad adalah hari yang baik untuk bertanam dan membuat binaan, kerana pada hari ahad Allah mula menciptakan dunia dan membangunkannya.



Isnin
Hari yang baik untuk musafir dan untuk berniaga kerana bahawasanya hari isnin Nabi Syith telah musafir dalam urusan perniagaan dan beliau banyak mendapat keuntangan dari perniagaan.




Selasa
Hari selasa adalah hari berdarah kerana pada hari itu bermulanya Siti Hawa berhaid dan pada hari itu terjadinya pembunuhan anak Nabi Adam iaitu Qabil.





Rabu
Hari kebinasaan berkekalan kerana hari itu Allah menenggelamkan Firaun bersama kaumnya. Kaum Samud dan Kaum 'Ad yang mereka itu adalah kaum nabi saleh, juga dibinasakan oleh allah pada hari Rabu.





Khamis
Hari yang baik untuk menuntut segala hajat kerana bahawasanya Nabi Ibrahim As pergi ke istana raja Mesir maka raja mesir menunaikan hajatnya dan mengembalikan isterinya Siti Sarah.

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel