Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, June 26, 2012

Surat Cinta Pertama




Pernah tak kawan-kawan mendapat surat cinta pertama? tak kisah laha cinta monyet ke cinta sekolah ke mesti pernah dapatkan? apa perasaan waktu tu? mesti berbunga-bunga dan senyum tak ingat duniakan?

Semalam saya mengemas dokument-dokument dan terjumpa kembali surat cinta pertama. Sambil baca senyum sorang-sorang macam lawak pun ada. Teringat kembali zaman main surat-surat dulu.

Sekarang mungkin tak ramai yang menerima surat, maklum lah zaman It orang pakai SMS, E-mail je. Senang je taip dan tekan kan. Nak tulis surat leceh.

Tapi bagi saya surat itu tinggi nilai sesuatu yang boleh dijadikan kenangan dan memori, walau mungkin cinta pertama tak kesampaian tapi tak salah kita sekadar mengingati dan bukan mengangungkan.

Surat cinta pertama saya dapat dari seseorang yang agak berjiwa romantik. Bila baca bait ayatnya aduh romantis habis segala gunung ganang, tercatit, begitu indah bahasa yang digunakan. Kalau tak 5,6 helai tak sah dan semestinya diakhir surat akan diselitkan kata kunci lagu yang ditujukan pada saya, maniskan.

Surat cinta pertama saya simpan sampai sekarang, bukan sebab saya gatal sebab saya suka penggunaan ayat jiwang karat, yang kadang-kala tak terfikir dek akal saya, begitu dalam dan puitis, tentu kamu semua pun ada pengalaman begitu kan, sebenarnya dalam bercinta ni otak menjadi cergas kerana hati senang tiada bebanan, maka otak menjadi kreatif dengan menzahirkan ayat-ayat yang cukup dalam dan puitis.

Sekarang pun tak salah kalau kita terus menulis surat cinta tak kira lah pada emak ke ayah ke suami ke isteri ke..luahkan apa saja sebab kadang-kala bibir kita tak mampu nak ucapkan tapi bila menulis kita akan terluah segalanya.


* Ku akhiri dengan doa, moga mimpimu seindah bintang dilangit yang terus setia menemani bulan, yang akan terus sudi bersama, walau sekelam dan sepekat mana malam.*

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel