Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, June 5, 2012

BAHAGIAKAH JIKA KAHWIN TERPAKSA??


Sejak kebelakangan ini, banyak sungguh adaptasi dari novel berkisarkan perkahwinan terutamanya dipaksa dan terpaksa kahwin.

Yang terbaru drama yang saya tonton TElefilem TIADA YANG KEDUA adaptasi dari novel Tiada Yg Kedua karya sania yasmin.

Kadang-kala bila melihat genre cerita-cerita begini yang memang berlaku dipersekitaran kita, Perkahwinan itu penyatuan dua jiwa dan dua perasaan bukan sekadar penyatuan dua badan sahaja.

Tapi bahagiakah jika terpkasa berkahwin dengan bukan kerelaan, bukan dengan pilihan sendiri, walaupun kita telah berpunya walau mengikut hukum tidak wujud sebrang ikatan yang sah cuma ikatan melalui hati.

Bila melihat watak-watak yang dilakonkan permulaan memang ada benci, ada menyampah tapi akan sentiasa berakhir dengan sebuah kebahagiaan, cinta akan berbalas, rasa sayang akan wujud atas sifat prihatin dan sifat ambil tahu oleh pasangan, hati mula cair dan timbul cinta dan sukar untuk melepaskan.

Benarkah akan ada situasi begini, benarkah akan wujud jua perasaan cinta terhdapa pasangan walau permulaan tidak pernah menyukai? atau sekadar fantasi.

Tapi tidak mustahil ini terjadi, lebih baik kita mencintai orang yang menyintai kita dari kita yg lebih mencintai.
Tapi mudahkah kita menerima kehadiran insan yang tidak kita cintai dihati kita.

Persoalannya bahagiakah kita jika kahwin terpaksa, bagaiman nak menempuhi hari-hari dalam ikatan yang kita sendiri tidak dapat menerima?

Bak kata org rasa cinta itu boleh dipupuk? benarkah..tapi tidakkah akan mengambil masa dan sepanjang masa itu kita perlu bersabar perkahwinan tak salah kita juga tak bersalah segala telah direncanakan dengan sempurna.

Pendek kata bahagia atau tidak teletak pada kita sama ada ingin menerima atau terus membiarkan perkahwinan itu pergi.



No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel