Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Wednesday, June 5, 2013

INDAHNYA SYAABAN

ZR

As salam buat yang masih setia untuk membaca coretan di rumahku yang tidak berhias cantik seperti rumah orang lain. Walau masih ada cacat cela namun terima kasih kerana masih ada yang sudi untuk mengikuti setiap penulisan ini. Apa yang aku tulis itu adalah pandangan aku bukan aku memperlekehkan sesiapa.

Terima kasih juga buat seorang follower yang tiba-tiba menyedarkan aku perlunya untuk aku terus menulis, terus untuk bercerita walau ceritaku bukan sehebat karya agung namun cukup andai kita dapat saling berkongsi tentang ilmu, tentang apa saja.

Ilmu itu milik Allah, jika hari ini kita cerdik pandai namun tidak mustahil sekelip mata akan ditarik DIA, jadi lebih baik kita berkongsi ilmu kerana Ilmu tidak akan habis sehingga nafas terakhir kita. Ilmu ada dimana sahaja ilmu Allah itu luas banyak yang perlu kita cari banyak yang perlu kita fahami bukan semata cukup apa yang kita ada namun perlu jua untuk kita mencukupi apa yang tiada pada orang lain itulah amanah yang allah berikan kepada kita " sebarkan walau sebaris ayat".

Bulan Rejab semakin meninggalkan kita akan hadir bulan Syaaban bulan yang pernuh keberkatan, bulan yang amat dikejar pahalanya oleh kekasih Allah Nabi Muhammad S.A.W. Penuh dengan lubang pahala.
Pernah seorang sahabat bertanya kepada Baginda mengapa bulan tersbut dinamakan Syaaban?' jawab Baginda kerana didalamnya mengandungi seribu kebaikan. dan bulan itu juga diperbanykkan kebaikan. didalam bulan syaaban adanya malam Nifsu Syaaban malam yang terkenal nikmat ganjarannya selepas malam Lailatul Qadar. Kisah banyaknya kebaikan dibulan Syaaban juga pernah diceritakan yang Baginda tidak pernah berpuasa banyak didalam bulan tertentu dalam satu tahun, melebihi puasa Baginda ketika bulan Syaaban.
Selain itu ada beberapa perkara yang ingin kita bersama kongsi untuk bulan Syaaban:

1- Turunnya perintah selawat keatas Nabi

2- Rasullallah berkahwin dengan Hafsah pada tahun ke 3H

3- Lahirnya Saidini Hussain

4- Lahirnya Abdullah Ibn Zubir

5- Perang badar terakhir.

Banyak lagi tentang Bulan Syaaban yang perlu kita cari akan apa yang ada didalamnya bukan hanya kita berfikit tentang kebaikan Ramadhan, kerana Allah mmeberikan kita ruang untuk mencari diri kita dan untuk mencari ibadat.

Semoga kita saling untuk sama mengingati.

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel