Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Saturday, March 16, 2013

POLITIK VS AGAMA

ZR

Aku tahu aku tidak ada setitik ilmu pun untuk memperkatakan tentang politik, apatah lagi menjatuhkan hukum hakam seseorang berkait dengan politik, memang aku tidak layak teramat jauh. kadang kala pening kepala bila berdepan situasi rakan-rakan yang sampai bergaduh semata mata mempertahankan kebenaran tentang politik, ada yang kata begitu dan tak kalah begini masing-masing berlandaskan agama, hujah-hujah semua memang hebat.

Maaf sudut dan pandangan aku berbeza dalam hal ini, aku tahu memang aku bukan sesiapa untuk membantah, aku jua manusia biasa yang punya suara, punya kata hati walau mungkin kadang kala akalku tidak begitu tajam, namun aku masih mampu untuk mendengar dan mengambil yang mana elok. Aku teramat sedih bila mana banyak teman-teman mengguna pakai hadith atau dalam semata-mata mempertahankan hak dalam berpolitik, bagi aku tak salah tapi alangkah bagusnya andai kita benar-benar faham maksud yang ingin disampaikan melaluai sesuatu hadis itu, banyak yang tersirat yang kita tidak selami yang kita nampak cuma pada permukaan dsarnya tidak pernah kita cari.

Aku tidak memihak kepada mana-mana, aku tidak mahu menuduh itu dan ini, aku ingin ringankan kepala. Tak ingin terlalu taksub terlalu yakin terlalu menyokong kerana aksu masih mentah, masih rabun untuk menilai. Sayang bila ideolagi yang diguna pakai kekadang tidak masuk dek akal kerana semuanya tidak menggunakan akal yang digunakan hanya nafsu.

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel