Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Thursday, June 16, 2011

BERFIKIRAN POSITIF

ZR

Kita sudah terbiasa mendengar orang bercerita tentang keburukan diri kita, lantas kita cepat melenting dan terkadang sehingga menjejaskan emosi kita sendiri, terkadang kita lupa untuk menilai apa yang negatif dalam diri kita.

Memang setiap manusia tidak lepas dari kesilapan namun hakikat yang nyata manusia memang suka mencari silap yang lain.

Setiap kata yang selalu kita dengar kebanyakkan tentulah yang buruk walau banyak mana pun kebaikan yang dilemparkan tetap dipandang sepi yang wujud cuma ketidaksempurnaan dimata insan yang memandang.

Usah terus hayut oleh rasa rendah diri, usah rasa bersalah. Tanamkan segala yang positif, ambil tiap yang pahit untuk kita maniskan, ambil yang masam untuk kita tawarkan.

Tanamkan postif dalam diri, biar apa jua pandangan kuatkan minda, yakinkan hati kita mampu mengharungi usah cepat melatah, jangan terlalu murah menitiskan airmata yakinlah setiap kesalahan yang terlihat dimata insan lain bukan lah kelemahan kita semata, kerana mata merkea belum tentu mampu menceritakan yang sebenarnya.

Memang benar kita ada salah namun jadikan iktibar,  jadikan renungan untuk membina yang positif dalam pembawakan.



* Renungkan tiap keburukan yang membawa seribu pengertian bukan semua yang indah itu berkilau.




Jangan takut pada kata-kata yang menyakitkan, biarkan ia umpama mimpiyang berlalu positifkan dalam nurani yang kita mampu menghadapi. 

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel