Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, August 27, 2013

Baik kah kita?

ZR

Baiklah diri kita tika kita sentiasa melihat akan buruk dalam diri orang lain, baikkah kita andai terlalu banyak hina orang dihati kita. kita mudah menudah orang tidak sempurna tidak sekuat iman kita tapi hakikat kita menuduh tanpa kita mengenal akan diri sendiri. susah untuk mencari salah dalam diri kerana mata hati buta dan telinga menjadi tuli untuk mendengar kata hati.

Kita rasa diri baik, walau kita banyak tidak amanah, banyak melukakan orang sekeliling, selalu menyakiti perasaan orang tua kita sendiri.

Jika kita baik, mengapa selalu melihat yang buruk sahaja atas tiap apa juga perbuatan insan lain, apakah kita ini terlebih mulia untuk menilai, adakah kita beanr jujur dalam membuat penilaian atau cuma kita mentafsir atas apa yang kita dengar semata.

Sukar untuk kita mengakuai kekhilafan diri kerana baik yang ada dalam diri membayangi rasa diri yang kurang. kita sama sahaja tak akan ada yang cukup akhlak mahupun akalnya kerana kita adalah insan dan kita diciptakan olehNYA. Maka janganlah mudah merasa riak dengan sifat kita yang pemurah mahupun sikap penyanyang, mahupun sikap merendah diri kerana dalam kita rasa ikhlas akan timbul jua riak yang sentiasa menghasutv dengan kata-kata indah yang membuatkan kita  rasa baiknya diri kita, banyaknya amalkan, walau hitam didahi namun belum tentu putih akan perasaannya, perasaan susah untuk dikawal akan sentiasa berdetik, sentiasa mencari jalan untuk menonjolkan betapa baiknya diri.

Perasan kah kita andai merasakan diri baik? itu hak kita itu adalah rasa kita , siapa mereka untuk menilai kita kembali, sedangkan banyak kebaikan hati kita dari mereka? apakah layak mereka menilai kita? jika begini soalan\kita pada mereka, habis kita sendiri bagaimana? maka renugkanlah untuk menjadi baik mudah namun untuk benar-benar baik adalah dari zahir mahupun batin.

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel