Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, August 14, 2012

MAAFKAN IBU






Pagi tadi sambil mendengar radio, seronok pula dengar topik hari ini diradio sinar..tentang Ibu..Ramai pendengar yang telefon macam -macam cerita yang diluahkan ada kisah sedih ada kisah lucu tak kurang juga kisah seorang anak yang marahkan ibu..

Ibarat kata tetamu jemputan Doktor Fadhillah Kamsah, Mungkin kadang-kala kita sebagai anak sentap dengan sikap ibu kita yang kadang-kala kita rasa bersikap tidak adil atau zalim pada kita.

Hakikatnya kita sebagai anak, syurga dibawah tapak kaki ibu, jadi sejauh mana pun rasa benci kita pada ibu kita, kita tetap bergantung pada Redha seorang Ibu, akan jatuh derhaka anak itu jika menyebabkan ibunya berasa hati dan kita tak sempat untuk memohon maaf hingga ibu menghembuskan nafas.

Sebagai manusia bohonglah jika saya cakap tak pernah terasa kadang-kala dengan sikap ibu, pernah sentap dan terasa hati, tapi bila fikir balik, tanpa ibu kita tak akan ada, tanpa ibu kita tak mengenal dunia ini, begiu besar jasa ibu dan begitu banyak yang ibu lalui tak akan semata-mata dengan sikap ibu yang terkadang menyentuh hati kita kita sanggup membelangkangkan Ibu.

Ibu mana yang tak sayang anak, ibu mana yang suka membandingkan anak walau ada namun mungkin tak ramai, anggap sahaja tiap perbuatan ibu tanda kasih, jika ada yang menyentuh hati kita usah berfikir negatif, selalu lah positif, selawat dna tenagkan jiwa. Tabahkan hati jangan terlalu menurut kata pilu..InsyAllah mungkin sekarang ibu tak akan nampak kelebihan kita namun tak msutahil dihari muka kita kan menjadi anak yang dibanggakan.

Ingat apa yang kita perbuatkan pada kedua ibu bapa kita tak mustahil akan berbalik pada kita..

Andainya benar ada sikap ibu yang benar-benar melukan maka selalulah berdoa pada Allah agar dibukankan pintu hati ibu untuk menyanyangi kita dan dijauhkan kebencian buat kita.

Biarlah apa sahaja yang diperbuat oleh ibu selagi tidak melanggar hukum agama dan alam, maka layanlah sahaja. Redha lah dengan tenang usah dibalas..biar nampak buruk dan tidak sempurna dimata namun tetaplah menyanyangi Ibu kita..tambahan dibulan ramadhan ini jika ada tersinggung denan ibu..Maafilah sikap mereka...mungkin mereka tidak sengaja atau faktor usia..jangan terlalu makan hati andai benar telah lama memendam rasa luahkan pada ibu dengan cara yang lembut jangan mengasari cukuplah andai dia tahu kita terasa dengan kata dan perbuatannya. Yang selebihnya serahkan pada DIA....

Sempena Syawal yang bakal hadir...Lapangkanlah dada..pulanglah menjenguk ibu...Masa tidak akan berhenti akan pantas berlalu...jangan nanti kita hidup dalam penyesalan.....Sebagai anak tidak salah kita merendah diri memohon maaf walau kesalahan bukan terletak dibahu kita semata...

2 comments:

TQ..TQ Atas kata-kata comel