Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Wednesday, August 15, 2012

Kenangan Malam Raya.


Aduh kejap jer dah nak raya..rasa macma semalam baru masuk bulan Ramadhan, pantas je ramadhan ingin meninggalkan kita...rasa sayu pulak.

Tapi bila fikir nak raya ada juga rasa bunga-bunga, cewah walau pun bukan terexcited, tapi riang tu ader.

Ingat kembali bila malam nak menjelang raya meriah sungguh, bayangkan sepupu aje dekat 40 orang, macam-macma ragam.

Bila malam raya biasanya sepupu lelaki dan perempuan berpecah maklum lah dah kena buat kerja masing-masing. yang lelaki pasang pelita cari buluh, kukur kelapa, perah santan, cari kayu api..yang perempuan macam aku ni kena mengemas rumah, tolong nenek buat ketupat dakap..kat kampung saya ketupat ini paling famous.


Apa lagi aku kena layer daun pisang, nanti bila lipa pulut tak patah..bab yang nak ikat=ikat tali tu susah sikit..yalah tangan licin kena minyak kan, nak ikat bangi cantik lagi...

Dah selesai buat ketupat, apalagi mulalah sessi main bunga api sambil bakar lemang..memang meriah..
Bayangkan kalau setakat 100batang lemang tu kejap jer rasanya...

Aku ni memang rapat dengan semua sepupu tak kira lelaki atau perempuan..he..he mesra alam lah katakan...

Masih ingat lagi ada lah beberapa orang sepupu aku yang agak nakal, kat kampung aku ni bila jalan nak ke kedai tak ada lampu, jadi kalau barang macam tak cukup kenalah aku mengallas tugas dengan beberapa orang sepupu yang lain.

Dalam berani takut tu bawa lampu suluh menghala ke kedai, dalam perjalanan kami kena melalui satu jalan yang kiri kanan pokok getah. Dalam tu pulak ada satu pondok buruk yang agak usang. Bila lalu kawasan tu mesti kami senyap jer...

Masa pergi kedai ok bila nak balik kena hadapi lagi...lalu landasan keretapi....lalu jalan pokok getah lagi..tiba-tiba hah....satu lembaga putih muncul kat tepi kitaorang apa lagi lari lah kita orang...boleh dikatakan hilang nafas dibuatnya...

Sekali bila dah sampai kat laman rumah masing-masing gelakkan kita orang..dan mahluk berseludung putih pun ada juga..rupa-rupanya sepupu aku faizal dan udin yang menyakat kitaorang...kurang ajar betullah...memang kalau diikutkan sepupu aku suka menyakat aku entah lah sebab aku ramah kot..sebab tuh lah sampai ada dapat offer lebih dari seornag mak saudara nak jadikan aku menantu siap ada yang datang merisik lagi..oh tidakkkkk....cewah angkat bakul sendiri nampak..he.hhe..itu kisah muda-mudi .

Tapi dulu memang seronok, best sebab sepupu ramai dan semua rpaat-rapat semua sepupu berkumpul rumah nenek meriah sungguh, pagi raya mesti kena beratur tunggu bilik mandi, bagi lelaki tak apa boleh guna perigi ada dua buah perigi bagi yang perempuan cam aku ni kena lah guna bilik air yang satu kat rumah nenek aku.

Rumah nenak memang besar jadi tak lah rasa sesak sangat cuma bising yang amat, maklumlah dah ramai..masing-masing nak menunjuk baju raya, jangan tak tahu insna yang paling banyak dpaat duit raya dari mak-mak saudara adalah aku..cewah...lagi sekali angkat bakul..nak buat cam ner orang bagi baju raya aku pun mesti lebih dari 3 pasang semuapun mak saudara yang bagi....alhamdullillah seronok rasanya....

Bila ingat balik rindunya kat semua sepupu sepupu rasa nak balik kemasa dulu....seronok sangat kalaulah sekarang dapat jumpa semua kembali,...tapi dah mustahil semua sepupu aku masing-masing dah berumah tangga...susah nak kumpul...

Suka masa semua sama -sama jalan pergi beraya penuh jalan dengan kitaorang, sambil menyanyi-nyanyi dan bila bagi salam meriah sungguh...

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel