Segala yg terkandung/ terisi di rumah ini adalah terpelihara dan hak milik ZR. Segala karya atau bentuk penulisan adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk ditiru, sila hormati.

Terima Kasih kerana mengunjungi dan menjadi pengikut Blog
ini.



Tuesday, March 6, 2018

Bilamana

ZR
As Salam,

Bismilahirohmanirohim,

Bilamana kita menyangka kita ini baik, lihatlah pada saat orang melukakan hati kita, adakah kita akan memaafkan dan melupakan.

Bilamana kita menyangka kita ini ikhlas, lihatlah saat mana ada orang yang berkata buruk terhadap kita, dan kita masih boleh tersenyum kepadanya.

Bilamana kita merasa kita ini jujur, lihatlah saat sesuatu aib itu disampaikan pada telinga kita, kita boleh menahan bibir dari membuka aib atau jemari dari menyebarkan aib.

Bilamana kita rasakan kita ini dipihak yang benar, lihatlah adakah kita ini benar, atau kerana kegegilan jua  keeogaan hingga menolak setiap teguran kerana merasakan kita ini lebih dari benar.

Bilamana kita rasakan kita ini sedang diuji, lihat samada kita redha atau tidak, bila kita redha kita akan mencari allah dan berserah, namun adakah kita akan merungut dan menangis dengan kata-kata kenapa aku diuji begini.

Kita adalah tidak sempurna, kita cuma melihat untuk diri kita, namun allah letakkan mata hati insan lain agar melihat kekurangan dan kedaifan kita. Usah cepat amarah saat ditegur, usah cepat melenting saat dinasihati, barangkali itu yang baik baik sebuah peringatan dari Allah, tanda kasihNYA.

Bersahabatlah dengan orang boleh melihat khifatmu, dan boleh mengingatkanmu, berbanding orang yang menyembunyikan khilafmu dan dalam diam berbicara atas khilaf itu, sahabat adalah ibarat cermin.....

No comments:

Post a Comment

TQ..TQ Atas kata-kata comel